شرکت دربرنامه های ساختارمند مبتنی بر مشارکت اجتماعی و تأثیر آن بر مدیریت  دیابت

 25 آوریل 2014- کاهش وزن و کنترل قند خون می تواند خطر عوارض را در بیماران  دیابتی کاهش دهد اما این کار برای بسیاری از بیماران سخت است. دریک کارآزمایی کنترل دار تصادفی  در دانشگاه داروسازی کالیفرنیا که بروی افراد چاق بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد، مشخص گردید  شرکت کنندگانی  که در برنامه ی کاهش وزن ساختارمند مبتنی بر مشارکت اجتماعی ثبت نام کردند قادر به کاهش وزن بیشتر، بهبود کنترل قندخون وکاهش یا حذف دوز انسولین خود و سایر داروها درمقایسه با گروه کنترل شدند.

پرفسور Rockمی گوید: حمایت ومداخلات مناسب درشیوه ی زندگی سبب کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلبی وعوارض جانبی بیماری در افراد دیابتی می شود. اگرچه اکثر افراد چاق و دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 این میزان از حمایت را در تغییرات رژیم غذایی و فعالیت ورزشی برای کاهش وزن از کلینیکهای مراقبتی خود دریافت نمی کنند که قسمتی از آن به دلیل محدودیت  در زمان و آموزش افراد متبحر و پزشک است.

نتایج این تحقیق در مجله ی  Diabetes Careبصورت آنلاین  منتشر گردید.

نتایج نشان می دهد  72 درصد از شرکت کنندگان در برنامه ی کاهش وزن که شامل کنترل  سایز وعده های غذایی و مشاوره های فردی بود، توانستند در میزان مصرف انسولین خود تغییر ایجاد کنند درمقایسه با گروه کنترل که تنها 8 درصد افراد موفق به تغییر و کاهش مصرف دوز انسولین خود شده بودند.

همچنین این کاهش در مصرف سایر داروهای دیابت ، کلسترول و فشارخون درگروه ثبت نام شده در برنامه ی کاهش وزن مشاهده گردید.

بر اساس تخمین مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها، 35 درصد از بالغین در آمریکا چاق و 8 درصد از بالغین تحت تأثیر دیابت هستند.

دکتر Rockمی گوید: کاهش وزن اولین استراتژی برای مدیریت موفق دیابت نوع 2 به دلیل تأثیر آن بر کنترل گلایسمیک و بهبود  فاکتورهای خطر بیماری قلبی عروقی است.

نتایج این مطالعه نشان داد بیمارانی که در برنامه ی  کاهش وزن ساختارمند تجاری شامل تغییرات رفتاری و حمایت های فردی شرکت کردند نه تنها درکاستن وزن خود موفق بودند بلکه این کاهش وزن سبب بهبود چشمگیری در کنترل دیابت و پارامترهای کاردیومتابولیکی آنها شده است. درفاصله ی ماه مارچ تا آگوست سال 2012، دراین کارآزمایی 227 زن و مرد دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت در دانشگاه کالیفرنیا، مینه سوتا و مینیاپولیس ثبت نام کردند. این افراد در برنامه ی ساختارمندی که شامل آموزش مدیریت فردی دیابت، مشاوره ی وزن، کنترل سایز سروینگ غذاها(که شامل یک منوی غذایی برای 6 ماه اول بود) و مشاوره ی  فردی به مدت یک سال بود، شرکت کردند. این برنامه  توسط کمپانی Craigبرنامه ریزی واجرا شد. گروه کنترل تحت مراقبت استاندارد دیابت بودند که شامل: آموزش های عمومی مدیریت دیابت، جلسه ی مشاوره ی یک ساعته ی کاهش وزن با کارشناس تغذیه در شروع  وانتهای 6 ماهه ی  اول تحقیق ومشاوره ی ماهانه ازطریق ایمیل و تلفن می شد.

 شرکت کنندگان  در برنامه ی کاهش وزن دو نوع رژیم غذایی که توسط Jenny Craigطراحی  شده بود را دریافت کردند یک رژیم غذایی کم چرب که مقدار کربوهیدرات آن بالاتر بود و یک رژیم  غذایی کم کربوهیدرات که اندکی مقدار چربی  بالاتری داشت. نتایج در هر دو گروه نشاندهنده ی کاهش وزن، افزایش فعالیت فیزیکی ، کاهش درجه ی افسردگی و کاهش مصرف دارو در مقایسه  با گروه کنترل بود.

 گروهی که مقدار کربوهیدرات منوی غذایی آنها کمتر بود 9 درصد از وزن اولیه ی خود را از دست داده بودند و گروهی که مقدار کربوهیدرات منوی غذایی آنها کمی بالاتر بود، 7.4درصد از وزن اولیه ی خود را از دست دادند. مقدار هموگلوبین A1C(نشانگر کنترل قندخون) در شرکت کنندگان گروه منوی کم کربوهیدرات از 7.3درصد به 6.6درصد کاهش یافت درحالیکه  درافراد گروه کنترل چنین تغییرات بارزی مشاهده نگردید.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/275872.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا